Sakrament
Małżeństwa
W Katechizmie
Kościoła Katolickiego czytamy, że na chrzcie, bierzmowaniu
i Eucharystii, jako na sakramentach wtajemniczenia chrześcijańskiego,
opiera się wspólne powołanie wszystkich uczniów Chrystusa, to znaczy powołanie
do świętości i do misji głoszenia Ewangelii w świecie. W tych
sakramentach otrzymujemy łaskę konieczną do życia według zasad naszej wiary podczas
ziemskiej pielgrzymki do domu Ojca. Dwa inne sakramenty, mianowicie: święcenia
(kapłaństwo) i małżeństwo mają na celu zbawienie innych ludzi. Jeżeli
w kapłaństwie lub małżeństwie służymy innym, zasługujemy również na własne
zbawienie. Posłannictwo kapłanów i małżonków służy umacnianiu Ludu Bożego
w jego pielgrzymowaniu do niebieskiej ojczyzny. Sakrament małżeństwa
umacnia i niejako konsekruje małżonków chrześcijańskich do
pełnienia ich obowiązków oraz podkreśla godność tychże.
Znaczenie
i godność sakramentu małżeństwa
Sakrament małżeństwa postrzegamy jako "małżeńskie przymierze, przez które
mężczyzna i kobieta tworzą wspólnotę całego życia, czerpie ono siłę
i moc z aktu stworzenia, lecz zostało dla ochrzczonych podniesione do
wyższej godności przez zaliczenie do sakramentów Nowego Przymierza"
(Obrzędy sakramentu małżeństwa, Katowice 1996; dalej = OM nr 1).
Według Biblii podstawą
chrześcijańskiego rozumienia małżeństwa jest fakt stworzenia człowieka przez
Boga i powołania go do miłości. Człowiek został stworzony na obraz Boga
(Rdz 1,27), który jest miłością i dlatego nie może żyć bez miłości.
Małżeństwo i rodzina wyszły z rąk Bożych, są Bożym pomysłem
i dlatego liturgia podkreśla, że nie zniszczył ich ani grzech pierworodny,
ani kara potopu, ani inne kataklizmy. W miłości mężczyzny i kobiety
widziano podobieństwo do miłości Boga względem nas ludzi. Małżeństwo
i rodzina już w Starym Testamencie wiązało się z historią
zbawienia. Związek małżeński mężczyzny i kobiety stał się obrazem przymierza
Boga ze swoim ludem. Przymierze zawarte w Starym Testamencie zostało
w pełni urzeczywistnione w Jezusie Chrystusie, który stał się
prawdziwym Oblubieńcem Kościoła, nowego ludu Bożego. Pan Jezus w swoim
nauczaniu podkreśla wartość małżeństwa i rodziny, sam przychodząc na świat
w rodzinie. W czasach Chrystusa bardzo łatwo było o rozwód. Już
w Księdze Powtórzonego Prawa zaznaczono: "Jeżeli mężczyzna poślubi
kobietę i zostanie jej mężem, lecz nie będzie darzył jej życzliwością,
gdyż znalazł u niej coś odrażającego, napisze jej list rozwodowy, wręczy
go jej, potem odeśle ją od siebie. Jeśli ona wyszedłszy z jego domu,
pójdzie i zostanie żoną innego, a ten drugi też ją znienawidzi,
wręczy jej list rozwodowy i usunie ją z domu, albo jeśli ten drugi
mąż, który ją poślubił, umrze, nie będzie mógł pierwszy jej mąż, który ją
odesłał, wziąć ją powtórnie za żonę..". Chrystus Pan kategorycznie
przeciwstawił się rozwodom, podkreślając nierozerwalność małżeństwa
i odrzucając jakąkolwiek możliwość rozwodu, gdyż byłoby to sprzeczne
z pierwotnym planem Bożym co do rodziny wypowiedzianym na kartachKsięgi Rodzaju. Powiedział faryzeuszom, że to tylko
ze względu na zatwardziałość serc Izraelitów Mojżesz ustąpił i pozwolił na
rozwody, ale przecież od początku tak nie było. Swój pierwszy cud, na podstawie
którego uczniowie uwierzyli, uczynił Jezus na weselu w Kanie, uświęcając
w ten sposób związek małżeński. Wniósł wówczas przez swoją obecność
i cud przemiany wody w wino błogosławieństwo i radość.
Małżeństwo chrześcijan z woli Chrystusa staje się sakramentem, czyli
świętym znakiem prawdziwego powołania małżonków do świętości, do zbawienia. Św.
Paweł przyrówna miłość małżonków do tej miłości, jaką Chrystus nas umiłował,
oddając za nas swoje życie na krzyżu. Mężowie winni więc miłować swoje żony
tak, jak i Chrystus umiłował swój Kościół. Mąż, ojciec w rodzinie
w swojej postawie ofiarnej miłości winien być podobny do Chrystusa.
Wówczas łatwiej można zrozumieć i przyjąć do realizacji słowa św. Pawła:
"Żony niechaj będą poddane swoim mężom, jak Panu...".
Kościół
uczy, że małżeństwo powstaje przez zawarcie umowy małżeńskiej, to znaczy przez
nieodwołalną zgodę obojga małżonków, poprzez którą oddają się oni sobie
i wzajemnie przyjmują. Całkowita wierność małżonków, a także
nierozerwalna jedność ich węzła małżeńskiego są potrzebne do zaistnienia
szczególnej wspólnoty mężczyzny i kobiety, a także dla dobra dzieci.
Małżeństwo i miłość małżeńska ze swojej istoty nastawione są na zrodzenie
i wychowanie potomstwa, znajdując w tym swoje uwieńczenie. Jakże
często przekonujemy się, że dzieci są najcenniejszym darem małżeństwa
i mogą przynieść wiele dobra samym rodzicom. Przez chrzest (sakrament
wiary), mężczyzna i kobieta na zawsze zostają włączeni w przymierze
Chrystusa z Kościołem, stąd też ich małżeńska wspólnota zostaje
"wchłonięta" przez miłość Chrystusa i obdarzona mocą Jego
ofiary. Dlatego też ważnie zawarte małżeństwo chrześcijan jest zawsze
sakramentem. Dzięki Duchowi Świętemu małżonkowie chrześcijańscy, równi sobie
godnością, na wzór Chrystusa, który umiłował Kościół i wydał za niego
samego siebie, podtrzymują i umacniają swoje małżeństwo przez wzajemne
oddanie i niepodzielną miłość, wypływającą z Boskiego źródła miłości.
Dlatego też będą im obce: wszelkie cudzołóstwo i rozwody. Małżonkowie,
zawierający swoje małżeństwo w Chrystusie, mogą zawsze siebie umacniać
poprzez słowo Boże, Eucharystię, sakrament pokuty i modlitwę, wypraszając
odnowienie łaski ich sakramentu potrzebnej do wypełniania przyjętych na siebie
zobowiązań.
Źródło: http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TA/TAP/malzenstwo1.html