STANDARD 6
ZASADY CHRONIĄCE W OBSZARZE
PARAFIALNYM
Dzieckiem jest osoba, która
nie ukończyła 18. roku życia. Wszelkie oddziaływanie wychowawcze zawsze musi się
dokonywać z poszanowaniem woli rodziców bądź prawnych opiekunów. Wprawdzie
niemożliwe jest stworzenie wyczerpującej listy zachowań
niepożądanych, ani też wskazanie precyzyjnych granic wszystkich zachowań, należy jednak kierować się poniższymi wskazówkami
oraz roztropnością i wrażliwością ewangeliczną. Zasady te dotyczą nie tylko
relacji dorosły – dziecko, ale również relacji pomiędzy dziećmi.
1. Zasady chroniące w
kontakcie bezpośrednim
1) Wszystkie spotkania z
dziećmi na terenie parafii powinny być organizowane w miejscach oficjalnych,
ogólnodostępnych i do tego przygotowanych.
2) Nie można przebywać z
dzieckiem sam na sam w warunkach odizolowanych. Jeżeli dobro dziecka wymaga
indywidualnego spotkania, nie może się ono odbywać w sekrecie (zalecane
powiadomienie rodziców lub przełożonego) i w warunkach odizolowanych. Osoba
przeprowadzająca spotkanie powinna zatroszczyć się o transparentność (np.
przeszklone lub uchylone drzwi pomieszczenia, które nie mogą być zamknięte na
klucz, obecność innych osób w bezpośrednim pobliżu, powiadomienie innych osób o
spotkaniu itp.). Indywidualnych spotkań z dziećmi nie wolno w nieroztropny
sposób mnożyć ani przedłużać. Spotkania takie nie powinny odbywać się w późnych
godzinach wieczornych (po godz. 20.00 lub nocą).
3) Dzieci nie mogą przebywać w
parafialnych pomieszczeniach mieszkalnych bez opieki rodzica lub opiekuna
prawnego. Nie powinny też towarzyszyć duszpasterzom w miejscach lub w sprawach
niezwiązanych ze sprawowaniem posługi lub formacją.
4) Dzieci powinny zawsze
pozostawać pod opieką osoby dorosłej. Podczas pełnienia funkcji wychowawczych
opiekunowie nie mogą pozostawać pod wpływem alkoholu lub substancji
psychoaktywnych ani przyjmować ich w obecności dzieci.
5) Dzieci na terenie parafii
nie mogą przebywać pod wyłączną opieką innego dziecka, chyba że inaczej
stanowią regulaminy i zasady formacji religijnych ruchów, stowarzyszeń i
organizacji, np. Ruchu Światło-Życie, KSM, ZHR; w tym wypadku ostatecznie
odpowiedzialność spoczywa zawsze na dorosłych opiekunach, dlatego powinni oni
być w pobliżu, nie można nigdy dzieci pozostawić samych w pomieszczeniach
parafialnych.
6) Zakazuje się przewożenia
dzieci prywatnymi samochodami, zwłaszcza w pojedynkę, bez wiedzy i wyraźnej
zgody rodziców lub opiekunów prawnych.
7) Niestosowne jest skracanie
dystansu przez przechodzenie na „ty” osoby dorosłej z dzieckiem.
8) W prywatne życie dziecka
wolno ingerować tylko w takim wymiarze, w jakim wymaga tego konkretny problem.
9) W przypadku konieczności
podjęcia rozmów na temat seksualności należy wykazać się delikatnością i
roztropnie rozeznać, czy takiej rozmowy nie powinien przeprowadzić specjalista.
10) W obecności dzieci nie
wolno wypowiadać treści i żartów o podtekście seksualnym. Zabronione jest
prezentowanie dzieciom treści obscenicznych, erotycznych, pornograficznych lub
mających podtekst seksualny, zawierających sceny brutalnej przemocy bądź nieodpowiednich
do wieku i wrażliwości odbiorców w jakikolwiek sposób i za pomocą
jakiegokolwiek urządzenia.
11) Niedozwolone jest
stosowanie przemocy fizycznej oraz psychicznej, takiej jak: poniżanie,
upokarzanie, ośmieszanie, dokuczanie, szykanowane, znęcanie się itp., zarówno w
bezpośrednich kontaktach, jak i za pośrednictwem mediów społecznościowych.
12) Niedopuszczalne są
wszelkiego rodzaju nadużycia duchowe (w obszarze spowiedzi, poradnictwa itp.).
13) Każdy przypadek przemocy
fizycznej, psychicznej (emocjonalnej) czy seksualnej pomiędzy dziećmi wymaga
natychmiastowej reakcji ze strony opiekunów.
14) Nie wolno dotykać dzieci
wbrew ich woli ani w sposób nieadekwatny do relacji duszpasterskich lub
wychowawczych.
2. Zachowania niedozwolone
wobec dzieci
1) Kontakty osób dorosłych
zaangażowanych w duszpasterstwo parafialne z dziećmi nie mogą łamać
obowiązującego prawa, ustalonych norm i zasad. Wszystkie dzieci mają być
sprawiedliwie traktowane.
2) Zabronione jest
dyskryminowanie dzieci ze względu na pochodzenie, poczucie tożsamości, wiek,
płeć, status materialny, wygląd zewnętrzny, wiedzę i umiejętności.
3) Zabroniona jest jakakolwiek
forma przemocy fizycznej wobec dziecka, np. taka jak: zabieranie rzeczy,
niszczenie rzeczy, bicie, popychanie, szturchanie, ograniczenie swobody ruchu,
szczypanie, klapsy, pociągnięcie za włosy, bicie przedmiotami, wykręcanie rąk.
4) Zabronione jest stosowanie
przemocy psychicznej wobec dziecka, np. takiej jak:
a. izolowanie, pomijanie,
obniżanie statusu dziecka w grupie,
b. stygmatyzowanie dzieci z
powodu ich zdrowia, osiągnięć edukacyjnych, wyglądu, orientacji seksualnej,
światopoglądu czy sytuacji majątkowej,
c. wyszydzanie, wyśmiewanie,
ośmieszanie, poniżanie, wyzywanie, grożenie,
d. nadmierne, wygórowane
wymagania, zastraszanie dzieci, obrażanie ich godności,
e. agresywne wypowiedzi,
komentarze i ataki na czatach, komunikatorach i forach
internetowych.;
f. umieszczanie obraźliwych,
ośmieszających dzieci rysunków, zdjęć i filmów;
g. rozpowszechnianie wszelkich
nieprawdziwych, poniżających dziecko materiałów,
h. cyberstalking
– śledzenie w sieci poczynań dziecka i upublicznianie ich.
5) Zabronione jest używanie
naruszających godność dziecka wypowiedzi o podtekście seksualnym, nawiązujących
w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej w tym:
a. komentarzy na temat
ciała/wyglądu/ubioru z podtekstem seksualnym; dyskryminujących komentarzy
odnoszących się do płci, wulgarnych lub niestosownych dowcipów i żartów,
cmokania, itp.
b. wulgarnych lub dwuznacznych
smsów, e-maili, publikowanie prywatnych zdjęć lub innych informacji o dziecku i
jego rodzinie w osobistych mediach społecznościowych, np. facebooku,
bez zgody zainteresowanych stron,
c. zamieszczanie komentarzy i
udostępnianie zdjęć w mediach społecznościowych, w jakimkolwiek podtekście lub
kontekście erotycznym, które mogłyby dziecku wyrządzić krzywdę.
1) Zabronione jest naruszanie
nietykalności osobistej dziecka – obmacywanie, mocne i zamykające uściski,
uniemożliwiające przerwanie kontaktu, klepanie po pośladkach, udach, kolanach,
głowie, dotykanie, głaskanie, dotykanie piersi, pośladków, genitaliów i ich
okolic (choćby przez bieliznę lub odzież); łaskotanie lub mocowanie się w dużej
bliskości cielesnej, masaże, sadzanie na kolanach, kładzenie się lub spanie
obok, ocieranie się, pocałunki.
2) Zabronione jest zmuszanie
dziecka do odbycia jakiejkolwiek aktywności o charakterze seksualnym.
3) Zabronione jest angażowanie
się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne
zabawy fizyczne.
4) Nie jest dopuszczalne
ujawnianie danych wrażliwych dotyczących małoletniego, wyszczególnionych w art.
9 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27
kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem
danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia
dyrektywy 95/46/WE (Dz.U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, poz. 1) obejmujących
pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub
światopoglądowe, przynależność do związków zawodowych oraz przetwarzania danych
genetycznych, danych biometrycznych w celu jednoznacznego zidentyfikowania
osoby fizycznej lub danych dotyczących zdrowia, seksualności lub orientacji
seksualnej tej osoby.
5) Nie wolno robić zdjęć lub
filmować dzieci bez ich zgody i zgody ich rodziców. Nie wolno upubliczniać
zdjęć, filmów z udziałem dzieci bez pisemnej zgody ich rodziców lub opiekunów
prawnych, z wyjątkiem zdjęć dużych grup w miejscach publicznych w związku z
informowaniem o wydarzeniach.
6) Zabrania się częstowania
dzieci tytoniem, alkoholem i innymi substancjami psychoaktywnymi, posiadania
środków niedozwolonych przez prawo. Nie wolno również tolerować ich posiadania
oraz zażywania przez dzieci.
3. Zasady ochrony dotyczące
wyjazdów
1) Zachęca się do pełnej
transparentności w organizowaniu spotkań z dziećmi. Na początku roku
formacyjnego w parafii należy:
a. zapoznać rodziców lub
opiekunów prawnych dzieci z harmonogramem prowadzonych spotkań;
b. zadbać o wyrażenie przez
nich zgody w formie pisemnej na udział w spotkaniach;
c. ustalić zasady odbioru
dzieci.
2) Wszystkie formy
zorganizowanego czasu, a w sposób szczególny wypoczynku dzieci powinny być
realizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
3) Na wyjazdy grupowe należy
uzyskać pisemną zgodę rodziców lub opiekunów prawnych, po uprzednim zapoznaniu
ich z ramowym planem działania i zasadami jego organizacji (regulaminem).
Podczas wyjazdu rodzice lub opiekunowie prawni mają prawo do kontaktu ze swoim
dzieckiem oraz z jego opiekunem.
4) Podczas wyjazdów
parafialnych opiekunowie nie powinni nocować w tym samym pomieszczeniu co
podopieczni. W sytuacji szczególnej, wymagającej od opiekuna pozostania w nocy
w pomieszczeniu z wychowankiem, powinien on o tym fakcie zawiadomić inną osobę
dorosłą, kierownika wyjazdu oraz, jeśli to możliwe, rodzica lub opiekuna
prawnego wychowanka. Jeśli wyjazd przewiduje noclegi zbiorowe, organizator
zawiera informację na ten temat w regulaminie, szczególnie zadbać należy o
ochronę dzieci w toaletach, łazienkach, przebieralniach czy szatniach.
5) Szczególną troską podczas
wyjazdów należy otoczyć dzieci niepełnosprawne oraz dzieci ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi.
4. Zasady ochrony dotyczące
kontaktów przez media oraz udostępniania z Internetu
1) Kontakt z dzieckiem nigdy
nie może być niejawny bądź ukrywany, nie może wiązać się z jakąkolwiek
gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
2) Dorosły nie nawiązuje
kontaktów z dziećmi poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie do nich zaproszeń w
mediach społecznościowych oraz nie kontaktuje się z nimi poprzez kanały
komunikacji (telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach
społecznościowych) bez wyraźnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego na taką
formę kontaktu.
3) Dorosły nie zaprasza
dziecka przez telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach
społecznościowych do swojego miejsca zamieszkania, nie spotyka się z nimi
prywatnie bez obecności rodzica.
5. Zasady dotyczące
bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania
niedozwolone
Parafia jest miejscem
zapewniającym bezpieczeństwo dzieciom także w grupie rówieśniczej. Kierując się
wartościami wypływającymi z Ewangelii, staramy się wpoić naszym parafianom
postawę szacunku wobec każdego człowieka – dzieci i dorosłych. Pragniemy, by w
relacjach międzyludzkich bliska była im ewangeliczna zasada: „Wszystko więc, co
chcielibyście, żeby wam ludzie czynili, i wy im czyńcie” (Mt 7,12a). Zasady
bezpiecznych relacji między dziećmi poznali wszyscy pracownicy i
współpracownicy parafii, dzięki czemu mogą oni umiejętnie i adekwatnie do
zaistniałej sytuacji reagować na każde niewłaściwe zachowanie czy przemoc.
Również dzieci powinny przestrzegać poniższego kodeksu podczas spotkań w
parafii i poza nią, w kontakcie bezpośrednim i wirtualnym. Kodeks zachowań został opracowany z udziałem dzieci. Ewaluacja i
weryfikacja zasad bezpiecznych relacji pomiędzy dziećmi odbywać się będzie co
dwa lata, a także po każdej sytuacji kryzysowej, jeśli w parafii podjęta
zostanie interwencja z powodu krzywdzenia rówieśniczego. Zmiana treści zasad
bezpiecznych relacji między dziećmi jest możliwa w każdym momencie na ich
wniosek i z ich udziałem.
1) Równe traktowanie i
szacunek dla każdej osoby:
• Traktuj innych tak, jak
chcesz, aby inni traktowali Ciebie.
• Pamiętaj, że każda osoba jest
kimś wyjątkowym i szczególnie obdarowanym przez Boga. Należą się jej szacunek i
troska o jej dobro.
• Bądź tolerancyjny – szanuj
odmienny wygląd, przekonania, poglądy i cechy koleżanek/kolegów.
• Pamiętaj, że przez
różnorodność wzajemnie się ubogacamy.
• Masz prawo do zabawy i
relacji z każdym dzieckiem, ale pamiętaj, że nie zawsze inne dziecko ma chęć do
kontaktu z Tobą w danym momencie. Uszanuj to.
• Zachowaj otwartość i bądź
wrażliwy na wszystkie osoby, nawet jeśli nie należą do grona Twoich
najbliższych przyjaciół. Nie wykluczaj ich ze wspólnych działań, rozmów i
szkolnych aktywności.
2) Zasady komunikacji między
dziećmi:
• Zachowuj życzliwość i
szacunek wobec koleżanek/kolegów.
• Pamiętaj, że każdy ma prawo
do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dobra
innych osób.
• Słuchaj innych, gdy mówią.
Nie przerywaj innym, gdy się wypowiadają.
• Zachowuj kulturę słowa w
każdej sytuacji.
• Stosuj formy grzecznościowe.
3) Szacunek dla cudzej
własności, prywatności i przestrzeni;
• Szanuj rzeczy osobiste i
mienie innych osób.
• Zapytaj, jeśli chcesz
pożyczyć od kogoś jakąś rzecz.
• Nie przeglądaj prywatnych
rzeczy innych osób bez ich zgody. Każdy ma prawo do prywatności.
• Nie rób zdjęć, nie nagrywaj
ani nie rozpowszechniaj wizerunku kolegów/koleżanek i innych osób bez ich
wyraźnej zgody.
• Pamiętaj, że każdy ma prawo
do przestrzeni osobistej. Jeśli inna osoba potrzebuje chwili samotności, uszanuj
to. Naruszanie tej przestrzeni może rodzić konflikty.
4) Zakaz stosowania przemocy w
jakiejkolwiek formie:
• Nie stwarzaj sytuacji, w
których ktoś czułby się celowo pomijany, izolowany.
• Nie stosuj przemocy
fizycznej. Szturchanie, popychanie, kopanie czy siłowe przytrzymywanie
kolegi/koleżanki naruszają jego/jej integralność fizyczną.
• Szanuj przestrzeń intymną
kolegów/koleżanek. Nigdy nie dotykaj ich w sposób, który może być uznany za
nieprzyzwoity lub niestosowny.
• Nie wyśmiewaj, nie obgaduj,
nie ośmieszaj, nie zawstydzaj, nie upokarzaj, nie lekceważ i nie obrażaj
kolegów/koleżanek.
• Nie wypowiadaj się w sposób
obraźliwy o rodzicach kolegów/koleżanek.
• Nie zwracaj się w sposób
wulgarny do innych.
• Pamiętaj, że żarty są wtedy
żartami, kiedy nikt z ich powodu nie cierpi. Jeśli tak jest, natychmiast
zakończ taką zabawę słowną.
• Nie narażaj siebie i innych
uczniów na sytuacje zagrażające życiu i zdrowiu fizycznemu czy psychicznemu.
• Nie wyrażaj negatywnych,
prześmiewczych komentarzy na temat zachowania, pracy, wyglądu
kolegów/koleżanek.
• Nie zabieraj rzeczy
należących do innych bez ich zgody.
5) Szacunek w kontaktach
internetowych i zakaz cyberprzemocy:
• Szanuj innych i traktuj ich
tak, jak chcesz, by traktowali Ciebie – dotyczy to wszystkich typów Twojej aktywności
w sieci. Po drugiej stronie ekranu jest drugi człowiek.
• Pamiętaj, że cyberprzemoc
często zaczyna się od tzw. „niewinnych żartów”. Nie każdy ma takie samo
poczucie humoru. Uważaj na to, co piszesz i co publikujesz, w Internecie nic
nie ginie. W świecie wirtualnym łatwo poruszyć lawinę wzajemnych niechęci, co
może doprowadzić do konkretnej formy przemocy.
• Nie udostępniaj kontaktów do
innych osób (telefonicznych, mailowych) bez ich zgody.
• Dbaj o swój oraz innych
wizerunek w sieci – nie publikuj wrażliwych danych, powierzonych ci informacji
oraz zdjęć i filmów ośmieszających innych. Szanuj ich prywatność.
• Chroń intymność swoją i
innych. Nie wysyłaj i nie udostępniaj zdjęć lub filmów, które by ją naruszały.
• Sprzeciwiaj się hejtowi, sam
nie publikuj obrażających i agresywnych komentarzy oraz reaguj, gdy zauważysz,
że ktoś jest poniżany w Internecie. Nie przesyłaj dalej ośmieszających
wiadomości. Zgłoś takie działania odpowiednim osobom.
• Nie prowokuj innych do
niepotrzebnych, nieuzasadnionych kłótni. Trolling,
świadome poniżanie, nękanie i zaczepki są zachowaniami
niedopuszczalnymi.
• Nie wykluczaj swoich
rówieśników z grup w mediach społecznościowych z powodu swoich prywatnych
niechęci.
• Nie podszywaj się w
Internecie pod inne osoby. Takie zachowanie w cyberprzestrzeni jest kradzieżą
tożsamości. To jest przestępstwo.
• Jeżeli zauważysz, że ktoś
nie wylogował się ze swojego konta, nie wykorzystuj tej sytuacji do działań,
które przyniosłyby mu szkodę, ale życzliwie poinformuj go o jego nieuwadze.
• Pamiętaj, że groźby,
pomówienia, nawoływanie do nienawiści, prześladowanie, ośmieszanie w
cyberprzestrzeni także są karalne. Twoje działania w sieci nie są anonimowe.
6) Sposoby pokojowego
rozwiązywania konfliktów:
• Wycisz się, uspokój,
zatrzymaj niepotrzebną kłótnię, zanim stracisz nad sobą kontrolę. Zastanów się,
co chcesz osiągnąć. Jeśli to możliwe, podejmij spokojną rozmowę z drugą stroną.
• Umów się na rozmowę w
bardziej stosownych warunkach, w ten sposób zyskasz czas na konstruktywny
dialog.
• Powiedz, co według Ciebie
jest problemem, co przyczyną nieporozumienia, czego oczekujesz.
• Słuchaj drugiej osoby.
Dopytaj o jej odczucia i oczekiwania. Podsumuj to, co usłyszałaś/usłyszałeś dla
upewnienia się, czy dobrze zrozumiałeś/zrozumiałaś jej komunikat.
• Upewnij się, że Twój
rozmówca powiedział wszystko odnośnie do swoich odczuć.
• Wspólnie wymyślcie
rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony.
• Jeśli nie uda się Wam dojść
do porozumienia, poproś o pomoc osobę dorosłą, aktualnego opiekuna grupy.
Porozmawiaj o tym z Twoimi rodzicami. Nie rozwiązuj konfliktu samodzielnie.
• Nie bądź obojętny, gdy komuś
dzieje się krzywda. Zawsze poinformuj o tym osobę dorosłą.
6. Troska o dzieci ze
specjalnymi potrzebami wychowawczymi lub niepełnosprawnością
1. Dzieci ze specjalnymi
potrzebami oraz niepełnosprawni wymagają zwykle więcej troski od pozostałych.
Od opiekunów oczekuje się w takich przypadkach szczególnej wrażliwości
połączonej z wydawaniem jasnych i jednoznacznych komunikatów.
2. Jeżeli zachodzi potrzeba
pomocy dziecku niepełnosprawnemu w czynnościach osobistych, opiekunowie powinni
jej udzielać z pełnym zrozumieniem problemu oraz za zgodą rodziców lub
opiekunów. Przy udzielaniu takiej pomocy opiekun ma obowiązek kierować się należytym
szacunkiem i dyskrecją.
3. Opiekun nie może wyręczać
dziecka niepełnosprawnego w czynnościach osobistych, które jest w stanie
wykonać samodzielnie.
4. W nagłym wypadku, gdy ten
rodzaj pomocy jest potrzebny, rodzice lub opiekunowie prawni powinni zostać o
tym powiadomieni tak szybko, jak to tylko jest możliwe.
5. Dzieci niepełnosprawne lub
posiadające specyficzne trudności mogą stać się, łatwiej niż inni, przedmiotem
wykluczenia w grupie. Z tego powodu szczególną wagę ma umiejętność wysłuchania
takich dzieci przez opiekunów, tym bardziej, że mogą one mieć trudności w
wyrażaniu swoich uczuć w obawie przed niewłaściwym zrozumieniem lub
zlekceważeniem.
6. Wielkie znaczenie ma uważne
słuchanie dzieci ze specjalnymi potrzebami wychowawczymi lub
niepełnosprawnością, ponieważ wyrażanie obaw przychodzi im z trudnością. Nie
należy lekceważyć tego, co mówią.
7. Zasady chroniące dotyczące
wszystkich, również dorosłych
1. Sakrament pokuty i pojednania,
a także spotkania związane z towarzyszeniem duchowym powinny odbywać się w
miejscach do tego wyznaczonych (konfesjonał lub miejsce osobne, ale widoczne).
Jeśli nie można zachować tej zasady (np. w czasie wakacji, pielgrzymki czy przy
spowiedzi osoby chorej czy z niepełnosprawnością), należy zadbać o to, by
spowiednik i penitent byli dostępni (drzwi pomieszczenia nie mogą być zamknięte
na klucz) lub widoczni dla innych osób (np. przeszklenia w drzwiach, uchylone
drzwi do pomieszczenia). Niedopuszczalne jest spowiadanie lub tzw. Rozmowy
duchowe w pokojach prywatnych.
2. Podczas Mszy świętych o
uzdrowienie połączonych z modlitwą wstawienniczą należy zadbać o to, aby
modlitwa taka odbywała się przy głównym ołtarzu, w miejscach godnych,
widocznych, centralnych, a nie w różnych „zaułkach”, przyciemnionych
pomieszczeniach itp.
3. Osoby zatrudnione w parafii
powinny być sprawiedliwie wynagradzane. Otrzymane przez pracownika parafii
wynagrodzenie powinno być odpowiednio udokumentowane.
4. Jeśli ktoś wykonuje stałą
pracę na rzecz parafii nie pobierając wynagrodzenia, zaleca się, aby taka osoba
złożyła deklarację w formie pisemnej, że za swoją pracę nie oczekuje
wynagrodzenia.